Mercedes W115

Dane techniczne

Mercedes 200D, 220D, 240D, 240D 3.0 (W115)


Silnik


Silnik o zapłonie samoczynnym, z wtryskiem pośrednim do komory wstępnej, czterosuwowy, czterocylindrowy (pięciocylindrowy 240D 3.0), rzędowy, umieszczony podłużnie z przodu, napędzający koła tylne.


Silnik modelu 200D (produkowany od I 1968)
Typ OM 615 (615.913)

Średnica cylindra 87 [mm]
Skok tłoka 83.6 [mm]
Pojemność skokowa 1988 cm2
Stopień sprężania 21
Ciśnienie sprężania
nominalne 2,2 ... 2,4 [MPa]
minimalne dopuszczalne 1,7 [MPa]
Moc maksymalna 40 [kW] (55 [KM])
Prędkość obrotowa
mocy maksymalnej
4200 [obr/min]
Maksymalny moment obrotowy 113 [n*m] (11,5 [kGm])
Prędkość obrotowa
momentu maksymalnego
2400 [obr/min]
Maksymalna dopuszczalne
prędkość obrotowa
4350 [obr/min]
Kolejność pracy 1-3-4-2
Wał korbowy podparty na pięciu łożyskach
Masa silnika 193 [kg]

Silnik modelu 220D (produkowany od I 1968)
Typ OM 615 (615.912)

Średnica cylindra 87 [mm]
Skok tłoka 92.4 [mm]
Pojemność skokowa 2197 cm2
Stopień sprężania 21
Ciśnienie sprężania  
nominalne 2,2 ... 2,4 [MPa]
minimalne dopuszczalne 1,7 [MPa]
Moc maksymalna 44 [kW] (60 [KM])
Prędkość obrotowa
mocy maksymalnej
4200 [obr/min]
Maksymalny moment obrotowy 126 [n*m] (12,8 [kGm])
Prędkość obrotowa
momentu maksymalnego
2400 [obr/min]
Maksymalna dopuszczalne
prędkość obrotowa
4350 [obr/min]
Kolejność pracy 1-3-4-2
Wał korbowy podparty na pięciu łożyskach
Masa silnika 195 [kg]

Silnik modelu 240D (produkowany od VIII 1973)
Typ OM 616 (616.916)

Średnica cylindra 91 [mm]
Skok tłoka 92.4 [mm]
Pojemność skokowa 2404 cm2
Stopień sprężania 21
Ciśnienie sprężania
nominalne 2,2 ... 2,4 [MPa]
minimalne dopuszczalne 1,7 [MPa]
Moc maksymalna 48 [kW] (65 [KM])
Prędkość obrotowa
mocy maksymalnej
4200 [obr/min]
Maksymalny moment obrotowy 137 [n*m] (14 [kGm])
Prędkość obrotowa
momentu maksymalnego
2400 [obr/min]
Maksymalna dopuszczalne
prędkość obrotowa
4350 [obr/min]
Kolejność pracy 1-3-4-2
Wał korbowy podparty na pięciu łożyskach
Masa silnika 210 [kg]


Silnik modelu 240D 3.0 produkowany od IX 1974
Typ OM 617 (617.910)

Średnica cylindra 91 [mm]
Skok tłoka 92.4 [mm]
Pojemność skokowa 3005 cm2
Stopień sprężania 21
Ciśnienie sprężania
nominalne 2,2 ... 2,4 [MPa]
minimalne dopuszczalne 1,5 [MPa]
Moc maksymalna 59 [kW] (80 [KM])
Prędkość obrotowa
mocy maksymalnej
4000 [obr/min]
Maksymalny moment obrotowy 172 [n*m] (17,5 [kGm])
Prędkość obrotowa
momentu maksymalnego
2400 [obr/min]
Maksymalna dopuszczalne
prędkość obrotowa
4350 [obr/min]
Kolejność pracy 1-2-4-5-3
Wał korbowy podparty na sześciu łożyskach
Masa silnika 243 [kg]


Układ rozrządu


Luzy zaworów przy zimnym silniku
zawór ssący 0,10 [mm]
zawór wydechowy 0,30 [mm]
Luzy zaworów przy gorącym silniku
zawór ssący 0,15 [mm]
zawór wydechowy 0,35 [mm]
Fazy rozrządu
otwarcie zaworu ssącego 12o30' przed ZZ
zamknięcie zaworu ssącego 41o30' po ZW
otwarcie zaworu wydechowego 45o przed ZW
zamknięcie zaworu wydechowego 9o po ZZ
Długość zaworu
ssącego 131,5 [mm]
wydechowego 131,0 [mm]
Średnica zaworu ssącego wydechowego
silnik modelu 200D 38,9 [mm] 33,3 [mm]
silnik modelu 220D 38,7 [mm] 34,1 [mm]
silnik modelu 240D 39,9 [mm] 34,3 [mm]
silnik modelu 240D 3.0 39,7 [mm] 34,1 [mm]


Układ zasilania


Filtr powietrza mokry o wkładzie filtrującym zwilżonym olejem silnikowym
Filtr paliwa/wstępny oraz dokładnego oczyszczania
Pompa zasilajaca/Bosch FP/K 22 M 7 lub FP/K 22 M 13
Pompa wtryskowa/Bosch PES 4 M 50 C 320 RS 14 lub PES 4 M55 C 320 RS 47
Rozpylacze

  • silnik modelu 200D/Bosch DNO SD 1510
  • pozostałe silniki/Bosch DNO SD 220
    Ciśnienie wtrysku 11...12 [MPa]
    Początek wtrysku 24...26o przed ZZ
    Koniec wtrysku 36...38o po ZZ


    Układ smarowania

    Filtr oleju/Farm c-3 DB, Knecht T 01.1 lub Mann PF 926

    Minimalne ciśnienie oleju (temp. cieczy chłodzącej 80oC)
    przy 750 [obr/min] 0,06 [MPa]
    przy 3000 [obr/min] 0,30 [MPa]


    Układ chłodzenia

    Chłodzenie cieczą, o obiegu wymuszonym z termostatem.

    Termostat
    temperatura początku otwarcia 78...82oC
    temperatura pełnego otwarcia 94oC



    Podwozie

    Sprzęgło

    Sprzęgło cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, sterowane hydraulicznie.


    Skrzynia biegów

    Mechaniczna, czterobiegowa (plus bieg wsteczny) w pełni synchronizowana ewentualnie przekładnia automatyczna.

    Przełożenia (skrzynia mechaniczna)
    stałe 1,54 (43/28)
    I bieg 3,90 (33/13)
    II bieg 2,30 (39/26)
    III bieg 1,41 (34/37)
    IV bieg 1,0
    bieg wsteczny 3,66 (31/17/13)

    Wał napędowy

    Dwuczęściowy, podparty łożyskiem pośrednim


    Przekładnia główna

    hipoidalna

    Przełożenie 3,69

    Zawieszenie

    Ustawienia kół przednich

    zbieżność 2...4 [mm] lub 0o15'... 0o35'
    pochylenie koła 0o15'+10'-20'
    Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 2o20'... 3o
    Pochylenie sworznia zwrotnicy 6o

    Ustawienia kół tylnych

    zbieżność 0...3 [mm]
    pochylenie koła -0o45' [mm]

    Układ hamulcowy

    Hamulec roboczy

    Hydrauliczny, dwuobiegowy, z tarczowymi mechanizmami hamulcowymi wszystkich kół.

    Grubość tarczy przód tył
    nominalna 12,6 [mm] 10,0 [mm]
    minimalna 11,05 [mm] 9,02 [mm]
    Tolerancja grubości tarczy hamulcowej max 0,01 [mm]
    Maksymalne dopuszczalne bicie tarczy 0,12 [mm]
    Średnica tarczy hamulcowej przód tył
    278 +/- 0,2 [mm] 279 +/- 0,2 [mm]
    Grubość klocków hamulcowych
    nominalna wraz z płytką podstawy 15 [mm]
    nominalna bez płytki podstawy 10 [mm]
    minimalna dopuszczalna z płytką podstawy 7 [mm]
    minimalna dopuszczalna z bez płytki podstawy 2 [mm]


    Hamulec awaryjny

    Mechaniczny działający na dodatkowe bębnowe mechanizmy hamulcowe kół tylnych.

    Grubość okładzin ciernych szczęk
    nominalna 4 [mm]
    minimalna dopuszczalna 1,5 [mm]

    Ciśnienie w ogumieniu

    Ogumienie Prędkości Obciążenie Ciśnienie w ogumieniu
    Koła przednie Koła tylne
    Diagonalne umiarkowane lekkie i średnie 0,18 [MPa] 0,20 [MPa]
    maksymalne 0,20 [MPa] 0,22 [MPa]
    zbliżone do maksymalnych lekkie i średnie 0,20 [MPa] 0,22 [MPa]
    maksymalne 0,22 [MPa] 0,24 [MPa]
    Radialne w całym zakresie lekkie i średnie 0,19 [MPa] 0,22 [MPa]
    maksymalne 0,21 [MPa] 0,24 [MPa]
    Błotno-śniegowe lub zimowe w całym zakresie w całym zakresie 0,20 [MPa] 0,22 [MPa]

    Wyposażenie elektryczne

    Akumulator

    Napięcie znamionowe 12 [V]
    Pojemność znamionowa
    model 200 66 [A*h]
    pozostałe modele 88 [A*h]

    Alternator

    Bosh K 1 14 V 35 A 20

    Moc maksymalna 490 [W]
    Prędkość obrotowa początku ładowania 700 [obr/min]
    Natężenie prądu
    przy 1300 [obr/min] 10 [A]
    przy 2000 [obr/min] 23 [A]
    przy 6000 [obr/mim] max 35 [A]
    Przełożenie alternatora 1:1,95
    Regulator napięcia Bosch AD 1/14 lub EE 14 V 3
    Napięcie regulowane 13,7...14,5 [V]

    Rozrusznik

    Bosch JF 12 V o mocy 1,84 lub 2,0 [kW]
    Pobór prądu podczas rozruchu 80...1200 [A]


    Świece żarowe

    Bosch KE/GA 1/21 lub Beru 381 GK


    Żarówki

    Miejsce zastosowanie Liczba sztuk Moc
    Reflektory (światła drogowe/mijania)
    halogenowe H4 2 60/55 [W]
    zwykłe 45/40 [W]
    Światła pozycyjne
    przednie 2 3 [W]
    tylne 2 5 [W]
    Kierunkowskazy 4 21 [W]
    Światła hamowania STOP 2 21 [W]
    Światła przeciwmgielne
    halogenowe H3 2 55 [W]
    zwykłe 35 [W]
    Oświetlenie
    tablicy rejestracyjnej 1 5 [W]
    wnętrza bagażnika 1 10 [W]
    wnętrza pojazdu 1 10 [W]
    zestawu wskaźników oraz kontrolek 7 3 [W]

    Bilans energetyczny

    Bilans energetyczny pozwala zorientować się po jakim czasie na skutek włączenia odbiorników prądu, przy nie pracującym alternatorze (np. z powodu uszkodzenia alternatora lub pozostawienia włączonych odbiorników i opuszczenia samochodu), akumulator ulegnie rozładowaniu.
    Należy zaznaczyć, że dane w tabeli dotyczą akumulatora nowego o pełnej pojemności oraz że nigdy nie należy dopuścić, aby akumulator rozładował się więcej niż o 1/3 swojej pojemności.


    Masy

    Model samochodu 200D 220D 240D 240D 3.0
    Masa własna 1360 [kg] 1370 [kg] 1390 [kg] 1425 [kg]
    Dopuszczalna masa całkowita 1880 [kg] 1890 [kg] 1910 [kg] 1945 [kg]
    Rozkład mocy całkowitej
    na oś przednią 900 [kg] 910 [kg] 925 [kg] 960 [kg]
    na oś tylną 980 [kg] 980 [kg] 985 [kg] 985 [kg]
    Dopuszczalne obciążenie samochodu 502 [kg]
    Dopuszczelne obciążenie bagażnika na dachu 60 [kg]